For meg har det
aldri vært tvil: å ta ansvar er ikke det samme som å gå av som leder.
Noen later til å mene det: for dem er den eneste logiske tenkingen åpenbart at
når noen tar på seg et ansvar for en uønsket hendelse, så er neste skritt automatisk
å forlate sin post. Og alle spørsmål, alle resonnementer, alle debatter er
bygget på denne feilaktige logikk.
Statsministeren
har standhaftig og overbevisende trygt stått fram i debatten etter 22.
juli-katastrofen og tatt på seg ansvaret. Det overordnete ansvaret som en
toppleder skal ta. Han har pekt på forskjellen mellom skyld og ansvar. Han har
redegjort for det ansvaret forvaltningen har: påpekt svakhetene, men også
styrkene. Han har bedt om en rapport som gir den usminkete sannhet om hva som
sviktet i de systemene og organisasjonene som samfunnet har for å hindre eller
begrense terrorhandlinger. Rapporten var brutalt ærlig, men kunne ikke peke på
én enkelt årsak. Det var mange elementer på flere nivåer som gjennom rapporten
har lagt grunnlaget for nødvendige endringer; ja, rett og slett for hvordan
lederansvaret skal følges opp.
Skylden er
terroristens - ene og alene. Han har ikke tatt noe ansvar - snarere tvert imot.
Han gikk til brutalt angrep på et samfunn og på mennesker i samfunnet med det
mål å ødelegge mest mulig. Han ødela mange liv og mye annet. Men det samfunnet
han hadde som mål å ødelegge, det samfunnet og det fellesskapet er faktisk
styrket gjennom rettssaken og gjennom det politiske og forvaltningsmessige
ansvaret som er tatt også i ettertid.
Skyld er gjenstand
for straffeutmåling og diskusjoner om erstatning. Ansvar er noe helt annet. Det
kan ikke måles i penger, og har ingenting med soning eller straffeutmåling å
gjøre. Derfor er budsjettdiskusjonene meningsløse når det er moral, kultur og
kommunikasjons- og samhandlingsevne det
er snakk om. Derfor blir det så umulig å være på statsministerjakt når det ikke
har skjedd et konkret og avgjørende lov- eller regelbrudd. På VG'sk vis reiser man galgen, kriminaliserer
forvaltningens aktører og bruker alle krefter i jakten på ansvarlige (det vil
her si skyldige) i et politisk lederskap som i prinsippet kunne utgått fra alle
partier.
Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité har et viktig ansvar i å definere utøvelse og
utvikling av demokratiet på vårt høyeste politiske nivå. De har åpenbart vært
frustrert over at ulike ledere på mellomnivå har gitt uklare og ulike svar når
det gjelder ansvar. Det er selvsagt viktig - ikke minst i beredskapssammenheng
- at alle er kjent med sitt eget og andres ansvar. Men her hadde det nok vært
en fordel om komitéen hadde begynt på toppen. Ikke minst for å understreke det
gode ansvarsprinsippet at Stortinget kjenner bare statsråden. Det er svært
spesielt at Stortinget regisserer en seanse hvor statsrådenes eget embetsverk
settes opp mot statsrådene selv. Jeg tror ikke det er til det gode hverken for
demokratiet eller for konstitusjonen.
Når det gjelder
det politiske ansvar, handler det om tillit. Opposisjonen i Stortinget (som er
i mindretall) kan selvsagt fremme forslag om mistillit – til en statsråd, til
statsministeren eller til regjeringen. Men da skal det kjempes med blanke våpen
i Stortingssalen. Å tåkelegge denne klare delen av vår konstitusjon i en
rettergang hvor skyld og ansvar rotes sammen, undergraver demokratiet. Det er
bra at vi har en statsminister som tar ansvar og dermed følger opp
fellesskapets viktige løfte etter angrepet den 22. juli 2011: å styrke
demokratiet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar