I de siste ukene
har debattene rast heftig om boligbygging her i landet. Bygges det nok mindre
boliger? Er det altfor dyrt å bo? Må boligbygging vike på grunn av jordvern
eller naturmangfold?
Noen elementer i
denne debatten skal jeg la ligge i denne omgang. Det bygges studentboliger som
aldri før. Men det kan aldri bli en løsning for alle. De unge som må ut i det
private boligmarkedet, opplever for høye priser og for liten tilgang på små
boliger eller utleieleiligheter. Her har kommunene en viktig jobb å gjøre: mer
differensiert boligbygging!
Den politiske opposisjonen, særlig Høyre, går til angrep på alt som forsinker aller stopper boligbygging. Det
gis et inntrykk av at den sittende regjering holder seg med et byråkrati og et
forvaltningsregime som gjør hva de kan for å forhindre en effektiv
boligbygging. Slik er det selvsagt ikke. Grunnlaget for det som byråkrati og
forvaltning gjør er vedtak fattet i Stortinget eller forskrifter til lover det
er stor politisk oppslutning om, enten det handler om jordvern, naturmangfold
eller lokalt sjølstyre.
Det harselleres
over altfor mange innsigelsesmyndigheter og over påståtte meningsløse
innsigelser. Kommunenes interesseorganisasjon KS har prisverdig fått utarbeidet
en rapport om innsigelsesinstituttets påvirkning på lokalt sjølstyre (Asplan
Viak 2012). Selv om det opplagt er noen forbedringspunkter, er funnene
interessante:
·
Det er
bred enighet om at innsigelsesinstituttet er nødvendig for å sikre at kommunen
i sitt planarbeid også tar hensyn til nasjonale og viktige regionale interesser
·
Selv
om det er rundt 20 mulige innsigelsesmyndigheter, kommer de fleste innsigelsene
til kommuneplaner fra fylkesmann, fylkeskommune og statens vegvesen. Her er det
store muligheter til samordning, og til å løse sakene lokalt. Det skjer også i
stor grad.
·
I 2010
var det bare 30 av ca 2200 plansaker som fikk sin avgjørelse i
Miljøverndepartementet. Det betyr at de aller fleste konfliktsakene løses på
lavere nivå, som oftest gjennom mekling.
Som fylkesmann har
jeg i mange sammenheng medvirket både til å samordne de statlige fagområdene og
til å øke forståelsen i kommunene når det gjelder Stortingets vedtak om den
nasjonale politikken. Dette under skiftende politiske regimer. Staten skal være
forutsigbar og mest mulig samordnet; kommunene må erkjenne at de nasjonale
forventningene angår også dem.
De viktigste
lærdommene av KS sin rapport og av mange års erfaringer er at kontakten mellom
stat og kommune må etableres tidlig i planprosesser, at innsigelser må være
godt begrunnet og begrenses til viktige og prinsipielle saker, at staten må
være mest mulig samordnet, og at kommunene må ha kunnskap om viktige nasjonale
og regionale føringer.
Arealkonflikter er
den viktigste årsak til innsigelser. Men landet rundt er det gode planprosesser
i gang som viser at det på tvers av politiske og forvaltningsmessige skiller er
fullt mulig å bli enige om arealbruk både til boligbygging, til landbruk, til
transportsystemer og til naturkvaliteter. Bare man klarer å samarbeide.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar