Olje- og
energidepartementet ga den 5. juli 2012 konsesjoner til fem vindkraftverk sør i
Rogaland. Med 172 enorme vindturbiner og en årlig produksjon på om lag 1,3 TWh,
er dette er den største vindkraftutbyggingen så langt i Norge. Konsesjonene er resultatet av en lang og
grundig prosess hvor ivrige utbyggeres interesser er veid opp mot natur- og
miljøhensyn. Selv om ingen har fått det helt som de ville, har både
OED-ministeren og miljøvernministeren uttalt seg positivt om vedtaket.
Vedtaket kom som
svar på en rekke klagesaker på det som i utgangspunktet var NVE sitt forslag,
og som var enda mer gigantisk. På mange måter er vedtaket klargjørende; men en
sitter unektelig igjen med noen store spørsmål som ikke er besvart. Ikke minst
når det gjelder det regionale plansystemet.
Det er bred
enighet i Norge om ytterligere satsing på fornybar energi. Vannkraften spiller
en meget stor rolle for landets energiforsyning, og gir oss et verdifullt
utgangspunkt. Sol og vind og biomasse utvikles som gode supplementer, ikke
minst i erkjennelsen av at avhengighet av ikke fornybar energi ikke er
bærekraftig. Selv om det er grader av konflikter og skadevirkninger, er det
ingen energikilde som ikke krever inngrep i naturen. For å få best mulig
forutsigbarhet og oversikt, trenger vi kunnskap og gode planprosesser. Og for å
styrke de demokratiske verdiene, må slike oversikter og prosesser være åpne og
inkluderende. Folk må få vite, og folk må få være med på å bestemme.
Rogaland var
tidlig ute med å ta dette på alvor når det gjaldt vindkraft. Som en del av det
regionale plansystemet ble det utviklet egnethetsanalyser for plasseringer av
vindparker, og det ble laget – og vedtatt – en fylkesdelplan for vindkraft. Planen
er godkjent av Miljøverndepartementet. Det var selvsagt en positiv holdning til
vindkraft som supplerende energikilde, men fylkespolitikerne sammen med andre
regionale aktører ønsket å vurdere og prioritere hvor vindturbinene skulle plasseres – og ikke
skulle plasseres.
I OED’s vedtak av
5. juli har disse regionale planprosessene og resultatene av dem hatt liten
verdi. Enkelt kan man si at det er gitt konsesjoner til de plasseringene som
var mest konfliktfylt – med hederlig unntak av Moi-Laksesvelafjellet. Det er
selvsagt positivt at OED i sin beslutning har foretatt meget grundige
vurderinger av naturmangfold og miljøtiltak, og at det har hatt betydning for
de avslag som er gitt. Det er også en sterk vektlegging av avbøtende tiltak – i
erkjennelse av at uheldige naturinngrep ikke er til å unngå. Alt dette er
viktige skritt i riktig retning.
Men spørsmålet
blir stående ubesvart: hva er poenget med det regionale plansystemet i slike
saker? Med ny plan- og bygningslov og stor vekt på det regionale planansvaret, får
man et sterkt inntrykk av at det er det motsatte som her har skjedd.
Avveiningen av hensyn mellom overordnet energipolitikk og lokal og regional
arealbruk krever uansett enda bedre vurderingsgrunnlag. Styrken ved det
regionale plansystemet er at de ulike hensynene blir forankret på det regionale
nivå. Dette må styrkes, ikke svekkes. Her har ikke minst staten en stor
utfordring.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar